GroenLinks heeft een aantal bedenkingen tegen het voorstel 'Klinkertracé', dat op 1 november op de agenda staat van de commissie Ruimte.
De bedenkingen van GroenLinks gaan over twee punten:
- het feit dat de verkeersveiligheid van de aansluiting op de Noorderstraat onvoldoende gewaarborgd is;
- het feit dat een aantal bomen gekapt moet worden om de tunnel onder het spoor in de Kleinemeersterstraat te kunnen realiseren.
Voordat GroenLinks deze bedenkingen naar voren brengt in de commissie, wordt erover gediscussieerd in de fractie. Ger Zuiderveen schreef in het GroenLinksfractienieuws hoe hij op dit moment aankijkt tegen het Klinkertracé:
"Het Klinkertracé komt weer een stapje dichterbij. Daarbij gaat het over een tracé vanaf de Vosholen, naar het noorden, via een tunnel onder het spoor en dan door Boswijk over de Klinker naar de Noorderstraat. Met name de middenstand – de 40 van Sappemeer – heeft meerdere malen te kennen gegeven dat het wat hen betreft miet snel genoeg kan gaan. De verwachting is uiteraard dat er meer trek zal zijn van klanten naar winkelcentrum Sappemeer.
GroenLinks heeft nog wel enkele bedenkingen ten aanzien van het voorstel. De ontsluiting op de Noorderstraat krijgt wat betreft de fractie van GroenLinks te weinig aandacht. Er zal meer verkeer via de Klinker de Noorderstraat op rijden, wat in onze ogen de verkeersveiligheid bedreigt. Met name de oversteek van de parallel liggende (fiets-)weg en vervolgens de Noorderstraat leidt al gauw tot onoverzichtelijkheid. Wij hebben in het verleden voor een (kleine) rotonde gepleit. Helaas werd ons uitgangspunt niet gedeeld door andere fracties of het college. Dit neemt niet weg dat we er opnieuw aandacht voor zullen vragen tijdens de behandeling in de commissie.
Was er in een vorig stadium nog sprake van dat de spoorwegovergang in de Kleinemeersterstraat afgesloten zou worden na realisering van de (Klinker)tunnel, nu is daar geen sprake meer van. De afsluiting was een voorwaarde van NS, die zou meebetalen. Maar omdat de NS-subsidie geschrapt is, heeft de NS ook geen zeggenschap meer in het verdergaande proces. De NS-subsidie vervalt, maar gelukkig zijn er - naar verwachting - nog wel vervangende subsidies mogelijk, die rechtstreeks van het rijk komen.
Het nadeel van de realisering van de Klinkertunnel is de kap van een aantal bomen die langs de Middenstraat staan. Het zoeken naar alternatieven waarbij er wel een tunnel komt, maar de bomen gespaard kunnen worden, heeft niets opgeleverd. We zullen hier een duidelijke keuze moeten maken Of de tunnel, of de bomen".