Ger Zuiderveen was aanwezig toen de GroenLinkse staten- en gemeenteraadsleden uit de provincies Groningen en Drenthe bijeen kwamen om zich te buigen over het openbaar vervoer in het noorden. Op 26 september viel het College van B&W van de gemeente Groningen over de kosten van de aanleg van de Regiotram in de stad, terwijl dat het beste middel blijkt te zijn om de bereikbaarheids-opgave in de noordelijke regio op te lossen. Al vele jaren werken wij in regioverband samen aan het verbeteren van de bereikbaarheid in en van onze regio. Op dit moment is echter in de stad Groningen onvoldoende draagvlak en wordt de (regionale) tram opzij geschoven. Niets doen leidt al op korte termijn tot overvolle treinen en bussen.

De aanwezige GroenLinksers waren het met elkaar over eens dat de OV-plannen voor de noordelijke regio, waarvan de tram een belangrijk onderdeel uitmaakt, de meest adequate en duurzame manier zijn om de bereikbaarheid ook voor de toekomst te garanderen. Evenzeer was iedereen ervan zich bewust dat het weinig oplevert om de hakken in het zand te zetten als draagvlak ontbreekt. Het is nu van het grootste belang dat de noordelijke bestuurders snel met elkaar in overleg gaan over de toekomst van het openbaar vervoer in de regio. De gemeente Groningen werkt nu aan het opstellen van een begroting voor 2013 waarin de kosten van de aanleg van de Regiotram niet worden opgenomen. Voorlopig is daardoor geen zicht op de toekomst van de Regiotram in de stad en de gevolgen daarvan op fase 2, namelijk het doorrijden van de tram de regio in. Het hele onderwerp maar van de agenda afhalen, zoals nu lijkt te gebeuren in de herziene begroting van de gemeente Groningen, is de kop in het zand steken.